Фрагмент уроку

 
 

Фрагмент уроку




I. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Сьогодні до нас завітали гості, привітайтеся і подаруйте їм свої посмішки.
Ми покажемо фрагмент уроку позакласного читання.
II. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Епіграф: Казки дружать з дітворою, полюби їх у житті – і улюблені герої будуть завжди друзями в путі (А. Костецький).
Дитина кожна завжди залюбки йде у дитинство в диво – казки (Василь ВАСИЛАШКО).
Сьогодні у гості прийшла до нас казка. На вас чекає незабутня зустріч з Величністю Казкою і її творцем – Казкарем. Ця зустріч незвичайна, як і сама казка, в якій ми побуваємо. Ми пригадаємо казки, які знаємо, і познайомимося з новими, сучасними казками, а якими – ви дізнаєтеся, коли пройдете коридорами лабіринту.
Оголошення теми і мети уроку
Пройди лабіринт і прочитай тему уроку.
Л Т Р Т К Р А І
І Е А И У З Н К
(Літературні казки)
Казка… А що ж це таке?
Казка – це художній твір, у якому обов’язково є щось чарівне, незвичайне, фантастичне і повчальне.
А ви любите читати казки? А самим пофантазувати? Сьогодні є на виставці ваші перші спроби пера і малюнки, які ви підготували.
Бесіда з учнями біля виставки книг і малюнків.
До виставки книг
Діти, до нас у гості завітали книжки-казки. Їх, Як бачите, дуже багато, всі вони чимось схожі, але багато і чим відрізняються. Давайте поміркуємо, чим же вони відрізняються? Що у них спільного?
До виставки малюнків
Розгляд ілюстрацій (впізнай, до якої казки).
А зараз пригадаємо, які казки ми з вами знаємо.
Робота із таблицею.
Літературні казки бувають: Казки
Віршовані Літературні Авторські Народні
Прозою Про тварин
Побутові
Фантастичні
Докучні (нескінченні)
Наукові
Народні – це казки, що створив народ і мова в них близька до народної.
Казки про тварин – це казки, в яких головні герої – тварини.
Побутові казки – це казки, в яких описується побут та життя людей.
У чарівних казках – відбуваються всілякі чудеса, там є чарівні перетворення, чарівні істоти та чарівні речі.
Наукові - це казки, де розповідається про наукові факти (наприклад, пр. братів Синоніма та Антоніма, Про палац «частин мов»)
Докучні (нескінченні) – це казки, в яких є постійне повторення якогось факту або події.
Скоромовка
А тепер ми попрацюємо із скоромовкою:
(Беру табличку з надписом «ПШБ»)
(П – повільно, Ш – швидко, Б – «блискавка»).
1 група – П 2 група – Ш 3 і 4 група - Б
Робота із скоромовкою.
Казки, казки - це так цікаво
Літературних авторів чимало
Франко, Нестайко, Українка,
Перро, Єршов, Олена Пчілка.
(1. Чітке читання вчителем – читання дітьми мовчки – ПШБ).
«Мозковий штурм» для казкознавців
а) Кого вважають першим у Європі автором літературної казки? (Шарль Перро). Які казки ви знаєте? («Червона шапочка», «Попелюшка», «Кришталевий черевичок», «Кіт у чоботях»).
б) Хто є найулюбленішим казкарем Америки і світу (Уолт Дісней - «Чіп і Дейл», «Білосніжка і семеро гномів»).
в) Які два брати створювали літературні казки ( Брати Якоб та Вільгельм Грімм – «Бременські музиканти).
г) А яких українських авторів літературної казки ви знаєте? (Василь Сухомлинський – «Флейта і вітер», «Найгарніша мама», «Лисячий хвіст», Наталя Забіла, Всеволод Нестайко – «Жевжик», Олена Пчілка – «Сосонка», «Журавель та Чапля», «Мишача Рада», Леся Українка – «Лелія», Іван Франко – «Коли ще звірі говорили», «Фарбований лис»).
Сьогодні ми докладніше познайомимося із сучасним казкарем Тетяною Нелинь. Кому уже доводилось раніше читати її казки?
(Учитель показує портрет письменниці).
З портрета дивиться на нас
Землячка наша і казкарка,
У Києві працює і живе,
І словом творить для малечі диво.
Для насолоди і окраси дня,
Пориньмо ж в казку з нею прещасливо.
Тетяна Нелинь працювала редактором журналу «Дивослово». Вона є членом Національної спілки журналістів України, членом організації «Жіноча громада» і автором понад 100 творів. І нещодавно з її обіймів вийшла збірка «Казки Великого міста». І ми сьогодні маємо нагоду над ними попрацювати.
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Робота над літературною казкою.
(робота в групах). Кожна група отримує завдання.
Кожна група презентувала свою казку.
Колективний звіт по групах.
1. Групова робота
1) Звіт I групи:
Чи зустрічалися вам слова, значення яких вам невідомо? Довідкове бюро, яке працювало із словником, повідомляє значення незнайомих слів, що зустрічалися в тексті казки.
План роботи над казкою «Вередуля»
1. Повідомлення довідкового бюро
2. «…хто хоч раз зустрів ту дівчинку…» (усний переказ)
3. «…один шанований дядечко…» (продовження усного переказу)
4. «Раптом хмарка, що пролітала над струмком…»
5. Відповіді на запитання
(Керівник групи передає вчителю список слів).
«Не бійся заглядати у словник:
Це чистий яр, а не сумне провалля.» (М. Рильський)
Словникова робота
Горопаха (Бідолаха)
Ґречно (Чемно, люб’язно, ввічливо)
Сукенка (Плаття, сукня)
Зажевріла (Замерехтіла, ледь полум’яніла, розгорілася, зайнялася)
Учень зачитує тлумачення слова «зажевріла» з тлумачного словника
Перший читач. Другий читач. Третій читач.
Стислий переказ казки «Вередуля»
Запитання до казки:
(Задає група експертів, відповідає I група)
1. Зачитати про зовнішність і вроду Вередулі.
2. А тепер «ланцюжком» зачитайте обнадійливі записи про Вередулю.
3. Які епітети вживає авторка, характеризуючи дівчинку? (Крихітка, Золотце, Дорогенька, Кровиночка, Дитяточко, Сонечко, Зірочка).
4. Чи знаєш ти дітей, схожих на героїню казки?
5. Якби за цією казкою знімалась кінострічка, то яку роль ти хотів би (хотіла б) зіграти?
6. На основі цієї казки якби ви придумали щасливий кінець?
7. Як би ви назвали казку по іншому?
Наприклад (щоб пташечка залишилася жити. Якщо вона була б поранена, то дівчинка вилікувала б її).
Висновок: Не краса красить людину, а розум і вчинки.
2) Звіт II - ї групи:
Казка «Як Русалочка стала Оксаночкою».
План роботи групи над казкою «Як Русалочка стала Оксаночкою»
1. Повідомлення довідкового бюро
2. Зачитати зачин
3. Розкажи про розваги дівчаток
4. Зачитати кінцівку
5. Відповісти на запитання експертів
Словникова робота
(керівник групи передає вчителю список з незнайомими словами)
Чигає (підстерігає, очікує)
Порцелянове обличчя (біле, бліде). В якому значенні вжито це вислів?
(в переносному).
А в прямому? (Порцелянова чашка, тарілка)
Горобина ніч (коли блимає блискавка, але немає грому).
Мушля (ракушка).
Стислий переказ
Перший читач. Другий читач. Третій читач. Четвертий читач.
Експерти задають питання до II групи читців
1. Чому люди боялися Русалочки? (Боялися, що вона може залоскотати до смерті)
2. Чому її не злякалася Марійка? (Тому, що Русалонька виявилась милою дівчинкою)
3. Як ти думаєш, чому потоваришували дівчатка? (Вони були одного віку і мали одні і ті ж інтереси. Вони розповідали одна одній свої історії із свого життя).
4. Зачитай, по яких притоках Дніпра плавала Русалочка.
5. Про що ти міг розповісти телезірці?
6. Що спільне у словах: зеленокоса, Трипілля, телезірка, телеведуча?
7. Знайди в казці слова, які написані з великої літери, прочитай їх.
Висновок: Людина без друзів, що дерево без коріння.
Поміч у свій час, як поміч у засуху.
IV група – актори (коротке резюме).
Закінчи речення, виходячи зі змісту казки:
• Мене здивувало…
• Із казки я дізнався …
• Я зробив для себе відкриття…
• Ця казка навчила мене…
• Ця казка незвичайно тим, що…
Група акторів підготувала до вашої уваги невеличке дійство до казки «Як Русалочка стала Оксаночкою».
Інсценізація до казки «Як Русалонька стала Оксаночкою»
Дійові особи:
Автор
Русалонька (вона ж Оксаночка)
Дніпро
Марічка
Автор: Маленька Русалонька з-під Трипілля, Дніпрова доня, щоранку, як сонце виходило з-за обрію і пригрівало землю, вирушала в мандри, то в верхів’я Славути, то по численних його затоках.
Русалонька: (виходить співаючи)
«Дельфін і Русалка, не пара, не пара, не пара»…
І чого ці тамтешні німфи та рибалки так бояться мене і хапаються за серце?
Я така мила та гарна, та ще й креативна, використовую найновіші креми, які роблять мою шкіру порцеляновою, а не сірувато-зеленою.
Дніпро: Ти уявляєш, доню? От молодь пішла, ці хвостаті наяди з Чорного моря, думають, що я якийсь там безіменний струмок…
Русалонька: Ой, татку, не переймайся! Весь світ знає твою силу і міць, що ти пливеш повз багато міст і сягаєш аж більше двох тисяч кілометрів в довжину.
Дніпро: Куди це ти наплюскочилася, люба Доню?
Русалонька: Величавий мій татусику, дозволь я попливу до Труханового острова.
Дніпро: ти ж дивись мені, обережно, сама знаєш, то баржі, то моторні човни… Не те, що при запорожцях було. Ох-хо-хо!
Автор: А в цей час прогулювалась набережною Марічка. Звичайнісінька собі кияночка.
Марічка: Ой, дівчинка якась зеленоока, на пісочку бавиться і грається мушлями… Привіт!
Русалонька: Привіт!
Марічка: Хочеш цукерок?
Русалонька: Давай.
Марічка: Прогуляємось? Ти коли виростеш, ким мрієш стати?
Русалонька: Телеведучою і створити цікаву та веселу програму, в якій завжди перемагатиме Добро!
Марічка: Ой! Я ж тебе можу познайомити зі своїм татком, він саме працює на телебаченні.
Автор: З того часу багато води стекло і сьогодні уже не Русалонька, а Оксаночка Дніпровська працює на телебаченні ведучою програми «Добрий, предобрий, щасливий світ».
Марічка: Діти! А ви хочете ближче познайомитися з Трипільською телезіркою? То прокидайтеся ранесенько – і на Русанівську набережну ідіть.
Автор: там біля води Оксаночка набирається натхнення і сил для своєї нової передачі.
IV. ОЦІНЮВАННЯ

Я хочу подякувати вам діти за активність і старанність. А тепер скажіть, чи сподобався вам урок?
Що особливо сподобалось?
Яку оцінку ви поставили б собі?
Виставте її на листочку, здайте керівнику групи, а керівник піднесе її мені.
І ми співставимо вашу оцінку, керівника групи і мою.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Словесно намалювати казку (за вибором).
2. Чи хотіли б ви більше познайомитися з творами Тетяни Нелинь.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Я буду рада, якщо в когось із вас виникне бажання написати свою казку, хай вам у цьому допоможе фантазія, увага, спостережливість, добре ставлення до навколишнього світу. Пам’ятаймо про це і можливо ви напишете чудову нову історію або пригоду, ще ніколи і ніким не розказану.
Любі діти!
Вчитись жити вам не рік, не два,
Ви візьміть з казок сьогодні
Мудрість, ніжність і тепло,
Хай в житті у вас як в казці,
Переможе лиш добро.


Создан 01 мар 2008



  Комментарии       
Всего 1, последний 6 лет назад
Юляся 15 янв 2011 ответить
не плохо))))
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником